Otomotivin
kalbi Bursa’da atıyor
Bursa, keşfedildiği
günden beri üzerinde yaşayan tüm uygarlıklara yeni pencereler açtı ve
‘ilk’lerin şehri olarak tarihe adını yazdırdı. Bizans, Selçuklu ve Osmanlı
döneminde ticaretin kalbinin attığı şehirlerden biriydi. Bugün de Türkiye
ekonomisinin önde gelen şehirlerinden biri. Otomotiv sektörünün doğuşunu müjdeleyen
şehir, dev otomobil fabrikalarıyla hem ülkenin ihracat çıtasını yükseltiyor hem
de binlerce kişiyi istihdam ediyor.
Anadolu Selçuklu ve Osmanlı İmparatorluğu’nun ilk başkenti… Türkiye’nin ilk
Anadolu araba müzesinin açıldığı ve ilk otomobil fabrikasına ev sahipliği yapan
kent… Bursa, bütün bunların ve sayamadığımız kadar fazla ‘ilk’lerin sahibi
olmayı başarmış bir şehir…
Bursa, Neolitik çağlarda başlayan öyküsünü günümüze kadar ulaştırmayı
başarmış ve birçok kültürün beşiği olmuş. Asya ile Avrupa arasında bir bölgede
olan şehir, gerek coğrafi yapısıyla gerekse doğal güzellikleri sayesinde,
topraklarında yaşayan her uygarlığın hayranlığını kazandı. Bu hayranlık
Bursa’yı hem mimari hem de ekonomik açıdan yükselen bir değer haline getirdi.
Hitit, Lidya, Frigya, Roma, Bizans, Selçuklu ve Osmanlı kültürlerinin iz
bıraktığı Bursa, farklı kültürlerle beslenerek Türkiye’nin en gelişmiş
illerinden biri oldu.
Zaman yolculuğuna
çıkın
Yolu Bursa’ya düşenler, bu şehirde sıkılmadan ve tarihi daha da yakından
tanıyarak kendilerini geliştirme fırsatı bulabilir. Bizans’tan Selçuklu’ya,
Osmanlı’dan Cumhuriyet dönemine kadar yapılan önemli tarihi eserlerin birçoğu
Bursa’da bunuyor. Bu yüzden Bursa’da yapacağınız yolculuğunuza ‘zaman
yolculuğu’ adını da verebiliriz. Özellikle,
ipekçiliğin ve dokumacılığın merkezi olarak ün yapan Bursa, aynı zamanda
hanları, kaplıçarşıları, türbeleri, hamam ve çeşmeleriyle de görsel bir şölen
sunuyor.
Kent, birçok aktiviteyi bir arada yapmak isteyenler için
farklı olanaklar sağlıyor. Çok uzun yıllardan beri tekstilin başkenti olan
şehir, alışveriş tutkunlarına birçok imkan sunuyor. Bursa’nın tarihi
çarşılarında ipek, el dokuması gibi özgün birçok ürüne ulaşmak mümkün. Bu
yolculukta hem tarihi kapalıçarşıların mimarisine hem de el emeği tasarımlara
hayran kalabilirsiniz.
Cumalıkızık’ta
tarih yeniden canlanıyor
Bursa, kışı ve tabii ki karı sevenlerin de ilk
tercihlerinden biri. Türkiye’nin en büyük kış ve doğa sporları merkezi olan
Uludağ, antik çağın ilk tarihçilerinden Heredot tarafından “Olympos” olarak
adlandırılıyor. Uludağ’ın eteklerindeki bir köy ise tarihten kopmayı
başaramayan gezginlere, yine tarih kokan bir yolculuğun kapılarını açıyor.
Osmanlıların Bursa’da ilk yerleştikleri bölgelerden biri olan Cumalıkızık köyü,
180´i halen kullanılan, bazılarında ise koruma ve restorasyon çalışmalarının
yapıldığı toplam 270 ev ile Osmanlı dönemi sivil mimarisini günümüze taşıyor.
Saydğımız bu özelliklerin yanı sıra, Karagöz ve Hacıvat’ın efsanesi, kestane
şekeri ve İskender Kebabı’nın enfes lezzeti gibi sizin keşfetmenizi
beklediğimiz, birçok güzellik bu şehirde yaşamaya devam ediyor.
Türkiye’nin
ikinci büyük ihracatçısı
Bursa’nın tarihi ve turistik yapısına dokunduktan sonra
şehrin ekonomisine de bir pencere açalım. Türkiye'nin ikinci büyük ihracatçısı olan Bursa, devleşen
sanayisiyle ekonominin de yapı taşlarından birini oluşturuyor. Kent, güçlü sanayisine bağlı olarak yaratmış olduğu katma değer
ve istihdam açısından ülke ekonomisi için büyük bir öneme sahip. 2006'da
307 olan Bursa'daki yabancı sermayeli şirket sayısı 2011’de 600’e yaklaştı. Bu yönüyle yaratılan katma değer dikkate alındığında,
Bursa’nın İstanbul, Kocaeli ve İzmir’den sonra dördüncü sırada yer alması pek
de süpriz değil.
Atlı araba
üretiminin merkezi
Bursa’nın ‘sanayi şehri’ haline gelmesinde şüphesiz otomotiv sektörünün çok
önemli bir payı var. Bugün Bursa’da binek tipi otomobil, kamyonet,
minibüs-midibüs ve kamyon üretiminin gerçekleştirildiği üç adet araç üretim
fabrikası bulunuyor. Bunlar; Tofaş, Renault ve Karsan.
İsterseniz, Bursa’nın otomotiv sektöründeki gücüne değinmeden önce,
otomotivin şehirdeki doğuş hikayesine bir göz atalım. Mustafakemalpaşa
ilçesinde yapılan kazılarda ortaya çıkan bulgulara göre M.Ö 600 yılından bu
yana araba üretiminin yapıldığı Bursa, yüzyıllardır taşımacılıkta adını en iyi
yerlere yazdırmayı başardı.
Osmanlı döneminin atlı araba üretim merkezi konumunda
olan şehir, Türkiye'nin en güzel at arabalarını imal etti. Bursa Sanayi ve
Ticaret Odası’nın arşivlerinde, 1926 yılı ve öncesinde 110 kişi ve kuruluşun
araba sanayi ile uğraştığı görülüyor.
İthalattaki
sıkıntıya, Bursalı ustalar çözüm buldu
Özellikle 1940'lı yıllarda Türkiye otobüs, kaptıkaçtı (yolcu
taşımacılığında kullanılan bir tür araç) ve minibüs ithal edemeyince
taşımacılık, Bursalı zanaatkârların elinde şekillenmeye başladı. O dönemlerde
Bursalı ustaların ürettiği yerli kasa otobüs ve minibüsler taşımacılıkta önemli
rol üstlendi. Bu fırsatı değerlendirmek isteyen ustalar, dönemin teknolojisini
de takip ederek 1950’li yıllarda kamyondan otobüs ve kamyonet üretimi bile
yaptlar. O yıllarda marangozlar otobüslerin ahşap aksamını üretirken, saraçlar
(koşum ve eyer takımları üreten) döşemelerini hazırladı, tenekeciler ise ahşap
kasanın üzerini kapladı.
Bursa’da otomotive
yön veren 3 marka
1960’lardan sonra Bursa hem Türkiye’nin hem de yabancı
yatırımcıların dikkatini çekmeye başladı. Bursa’nın otomobil sanayinde
devleşmesini sağlayan markalardan biri olan Tofaş, Türkiye’deki ilk fabrikasını
1971’de Bursa’da kurdu. Tofaş’ın kurulmasıyla otomotiv yan sanayi üretiminde
tam bir patlama yaşandı. Tofaş, Türkiye’nin otomotiv sektöründeki gücünü göstermesine
fırsat verdi. Aynı yıl, Ordu Yardımlaşma Kurumu ve Renault işbirliğiyle kurulan
“Oyak Renault Otomobil Fabrikaları A.Ş.”, Bursa’da üretime başladı.
1981’den bu yana yüzde 100 yerel sermaye ile
ticari araç üretimi gerçekleştiren Karsan
da Bursa’nın ticari yapısını değiştirdi. Karsan, Bursa’daki fabrikasında araç
üretimine 1999'da başladı. Firma araç
üretiminin yanı sıra, Organize Sanayi Bölgesi'nde yer alan fabrikasında Ford,
Tofaş, Renault Trucks, Türk Traktör gibi firmalara pres, kaynak, boya ve montaj
gibi endüstriyel hizmetler de sağlıyor.
İhracatta
şampiyonluğa koşuyor
Bursa, Renault, Tofaş, Karsan gibi üç dev fabrika ve otomotiv sektöründe
faaliyet gösteren çok sayıda yan sanayi kuruluşu sayesinde, bugün milyarlarca
dolarlık ihracatın yapıldığı bir konuma geldi. Bursa'dan
2010'da yapılan sektör ihracatı 7,2 milyar dolar olarak gerçekleşti.
Türkiye’nin otomotiv ihracatının yüzde 41'ini yapan Bursa, 2010’da üretilen
toplam 1 milyon 94 bin taşıtın yüzde 58,8'ini imal etti. Aynı yıl toplam 754
bin araç ihracatının yüzde 59,1'ini gerçekleştirdi. Türkiye'de üretilen bazı
araçlarda yerlilik oranı yüzde 80 hatta yüzde 85'leri bulabilirken, Bursa yan
sanayi, neredeyse bir aracı oluşturan tüm parçaları üretebiliyor.
At arabalarından modern teknolojinin yansıması olan
otomobillere kadar ulaşım araçlarının tarihine tanıklık eden Bursa, otomotiv
sektörünün göz bebeklerinden biri… Dev fabrikalara ev sahipliği yapan ve
binlerce kişiyi istihdam eden şehir sektördeki birçok ilklere imza atmaya devam
edecek gibi gözüküyor.
Tofaş Bursa Anadolu Arabaları Müzesi
Bursa’daki eski bir ipek fabrikası, Tofaş tarafından
restore edilerek 28 Haziran 2002’de müze olarak şehre kazandırıldı. Müze,
binlerce yıl önce Asya’da dönmeye başlayan basit bir ahşap tekerleğin Anadolu
topraklarındaki öyküsünden başlayarak, günümüze kadar uzanan renkli değişimini
gözler önüne seriyor. Ziyaretçiler, kağnılar, at ve öküz arabaları, top
arabaları ve odun arabası gibi birbirinden ilginç örnekleri görme imkanına
sahip oluyor. Müzede yapılan yolculukta Bursa’daki otomotiv sanayinin
gelişimine de tanıklık ediliyor. Müzede sergilenen yüzlerce eser arasında iki
araba dikkat çekiyor. Bunlardan biri Bursa’da bulunan 2 bin 600 yıllık bir
savaş arabası, ikincisi ise Tofaş’ın Bursa fabrikasında ürettiği ilk Murat 124
arabası… Müze ile ilgili detaylara http://www.tofasanadoluarabalarimuzesi.com/ adresinden ulaşabilirsiniz.