UiPath Türkiye Genel Müdürü Tansu Yeğen Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Tansu Yeğen

UiPath Türkiye Genel Müdürü

 “Yakın gelecekte teknolojinin etkisi yıkıcı olacak”

 “Robot yazılımlar ve yapay zekâ neredeyse her sektörü etkileyecek. Teknolojinin yıkıcı etkisine hazırlıklı olmak için ‘sürekli eğitim’ önem taşıyor.”

Büyük veri yönetimi ve robotik süreç otomasyonu (RPA) alanlarında dünyada ve Türkiye’de hangi gelişmeler oluyor?

Robot yazılımlar, getirdiği çözümlerle, 4. Endüstri Çağı olarak adlandırdığımız bu dönemde, büyük veri, nesnelerin interneti, yapay zekâ, süreç optimizasyonu gibi gelişmeleri tamamlayan en önemli teknoloji olarak kabul edilebilir. Büyük veri ve yönetimi konusunda da dünyada dijitalleşmeye öncülük eden kurumların dönüşümüne en önemli katkıyı yine robot yazılımlar yapıyor. 5. Endüstri Devrimi ise insanların ve robotların bir arada çalıştığı iş hayatını anlatıyor. Birçok kurum, kuruluş, Robotik Otomasyon Süreci’ni günümüzde yıkıcılığa neden olacak en önemli teknoloji olarak görüyor. Bu doğrultuda yatırımlarını güncelliyorlar. CEO’ların teknolojiye yatırım yapmasının ana nedeni hız kazanmak ve rekabette şimdiden avantaj sağlamak ya da öne geçmek.

 “Türkiye RPA pazarının 20 milyar dolar büyüklüğe ulaşmasını bekliyoruz”

Bu alanlarda yakın gelecekte ne gibi gelişmeler beklemeliyiz?

Gelecek beş yıl içinde en önemli gelişmelerin büyük veri ve robot teknolojileri alanında olacağını söyleyebiliriz. Dünyada RPA pazarı çok hızlı büyüyor. Forrester’ın Ekim 2018’de yayımladığı RPA Araştırması’na göre; 2017’de 0.51 milyar dolar olan pazar büyüklüğü 2018’de 1.20 milyar dolara ulaştı. Araştırmanın tahminlerine göre RPA pazarı, 2019’da 1.95 milyar dolara, 2020’de 2.65 milyar dolara ve 2021’de 3.30 milyar dolara ulaşacak. Ülkemizde 2019’da RPA pazarının 20 milyar dolar büyüklüğe ve 4 bin robotluk bir hacme ulaşmasını bekliyoruz.

McKinsey, mevcut meslek ve çalışma alanlarının yüzde 47’sinin gelecek 25 yıl içinde ortadan kalkacağını söylüyor. Bununla beraber, veri yönetiminin çok önemli olacağını, bu alanda başarılı olan kişilerin de geleceğin şirketlerine yön vereceklerini belirtiyor. Bir başka ifadeyle, yok olan meslek ve çalışma alanlarının yerine yenilerinin oluşacağını biliyoruz. Büyük veriyi yönetebilecek insanlar, geleceğin iş dünyasını şekillendirecekler.

Yapay zekâ ve nesnelerin interneti konusunda dünyadaki güncel gelişmeler nelerdir?

EY’nin ABD’de 500 CEO ile yaptığı bir araştırmada, katılımcıların yüzde 87’si 2019’da yapay zekâya yatırım yapacağını söylüyor. KPMG’nin ABD’de Global 500’den 30 şirketle yaptığı araştırmanın sonucuna göre şirketlerde yapay zekâ alanında çalışanların ortalaması 375 kişi. Önümüzdeki üç yıl içinde bu sayının 575’e çıkacağı tahmin ediliyor. Global 500 şirketlerinin yüzde 26’sı robotik süreç otomasyonunu tamamen kurmuş durumda; yüzde 65’i bazı departmanlarda, yüzde 83’ü ise önümüzdeki üç yıl içinde kurmayı planlıyor.

Microsoft ve Ernst&Young’ın araştırmalarına göre ise, ülkemizde;

  • Kurumların yüzde 80’i, yapay zekâya üst yönetim düzeyinde sahip çıkıldığını belirtiyor.
  • Yüzde 25’i önemli dijital öncelik olarak görüyor.
  • Yüzde 35’i yapay zekâyı pilot olarak kullanıyor.
  • Yüzde 15’i ileri düzeyde kullanıyor.

Robot yazılımların en önemli katkısı, kurumları hızlandırıp yapay zekâ teknolojilerini kolayca kullanıma sunarken, çalışanları da tekrarlanan görevlerden kurtarmak.”

Yapay zekâ, geleneksel sektörler de dahil olmak üzere teknolojiyi, iş dünyasını ve mesleklerin geleceğini nasıl etkileyecek? Robot yazılımlar, gelecekte iş yapma biçimlerine ve süreçlere nasıl etki edecek?

Robot yazılımlar dünyada kamu sektöründen finans sektörüne otomotivden sağlığa dek çok sayıda sektörü etkiliyor. Bu etki, elbette çalışanlardan yöneticilere kadar iş dünyasının tüm kademelerini ilgilendiriyor. İş dünyası, bilgi ve becerilerini, donanımlarımı sürekli güncel tutmak zorunda. OECD tarafından yayımlanan “Employement 2019” araştırmasına göre hali hazırdaki meslek dallarının veya çalışma alanlarının yüzde 14’ü risk altında, yüzde 32’isi ise değişime uğramak zorunda.

Robot yazılımların en önemli katkısı, kurumları hızlandırıp yapay zekâ teknolojilerini kolayca kullanıma sunarken, çalışanları da tekrarlanan görevlerden kurtarmak. Bu da daha katma değerli işlerle şirketlerine katkıda bulunmaları için çalışanlara gereken zamanın kazandırılması anlamına geliyor. Robot yazılımlar kesinlikle çalışanların işlerini elden almayı hedeflemiyor. Tekrarlanan işleri üstlenecek robot yazılımlar, çalışanlara; insan becerisi gerektiren işleri bırakacak.

Ernst&Young’ın araştırmalarına göre CEO’ların yüzde 87’si önümüzdeki üç yıl içinde kurum içinde yapay zekâ teknolojilerine yönelik zorunlu eğitimler düzenlemeyi planlıyorlar. Kısaca ifade etmek gerekirse herkes geleceğe yönelik birtakım hazırlıklar içinde. Bu hazırlıklarda robot ve yapay zekâ teknolojileri ayrı bir yer tutuyor. Sektörler ve meslek grupları da geleceğe yönelik hazırlıklarını bu doğrultuda gerçekleştirebilir.

Türkiye’de bu konuda ne gibi çalışmalar yapılması gerekiyor?

Eğer gelecek için bir şey yapmazsak ileri gitme şansımız kalmayacak. Çünkü bundan sonra teknolojinin etkisi hiç olmadığı kadar hızlanacak. Çok yakın gelecekte ömür boyu eğitime ihtiyaç duyacağız. Eğitimle teknolojiyi bir arada gerçekleştiren toplumlar ileri gidecekler. Biz de geleceğin dünyasında var olmak istiyorsak bu duruma ayak uydurmak zorundayız. Dünya bizi beklemiyor.

UiPath olarak yapay zekayla ilgili çalışmalarınızı paylaşır mısınız?

Yapay zekânın yıkıcı etkisini 2020’den itibaren göreceğiz. Bu yüzden kurumlar şimdiden süreçlerine yapay zekâyı entegre etmeliler. Biz de UiPath olarak, kurumların dijital dönüşüm alanında yaptığı çalışmaların sonuçlarını hızlıca almalarını sağlamak için çalışıyoruz. Yapay zekâyı kurumlara entegre etmek açısından, üzerinde çalıştığımız RPA büyük önem taşıyor.

UiPath platformu bir yapay zekâ teknolojisi olan bilgisayar görüsünü en iyi şekilde kullanıyor. Bu sayede sanki bir insan gibi görüntüyü algılayıp, ekrandaki yazılımlar arasında işlemler yapabiliyor. Aynı zamanda herhangi bir uygulamayı çalıştırabiliyor. Bunların hepsini yaparken karşılaşılan herhangi bir hatadan ya da güncellemeden etkilenmiyor. Doküman okuma ve içeriğini algılama özelliği de yazılım robotlarımızda mevcut. Dijital faturalarda yer alan bilgiler kolayca başka bir yazılıma işlenebiliyor.

RPA kurum çalışanlarından da destek gördüğü zaman kuruma hız katabilir. UiPath en önemli özelliği de kullanıcı dostu olması. Yazılım robotlarımız, yapay zekâ desteği ile çalışanların bilgisayar başında daha az zaman geçirmelerini sağlıyor.

Çalışmalarınızda özel sektör veya kamu kurumları ile iş birliği yapıyor musunuz? Google ile yapay zekâ konusunda çok yakın çalışıyoruz. Beraberinde yine yapay zekâ alanında öncü sayılan 60’dan fazla şirketle iş birliği yapıyoruz; onların çözümlerini destekliyoruz.

Robot yazılımların üstlenebileceği işler

İnsan Kaynakları

  • Yeni işe başlayan veya işten ayrılanlar için yapılması gereken adımlar
  • Bordro üretilmesi
  • İşe alım süreçleri
  • Sunulan ek menfaatlerin çalışanlara verilmesi
  • Çalışanın regülasyona uyumlu raporlanması
  • Çalışanların performans değerlendirmeleri
  • İzin sürelerinin sistemlere işlenmesi ve ödemelere yansıtılması

Finans ve Muhasebe

  • Satın alma
  • Faturaların üretilmesi ve sistemlere işlenmesi
  • Aylık ve yıllık kapanışlar
  • Tahsilat süreçlerinin kontrolü ve gerekli uyarı epostalarının gönderilmesi
  • Ödeme talimatlarının akışı
  • Siparişlerin yönetimi
  • Birlikte çalışılan şirketlerin yönetimi
  • Yönetim için standart raporların hazır tutulması
  • Faturaların 2-3 kaynaktan doğrulanması
  • Vergilerin planlanması

Üretim Zinciri

  • Stok yönetimi
  • Arz ve talep yönetimi
  • Sevkiyat emri
  • Mal çıkışı ve iade kabulü
  • Fatura ve kontrat yönetimi
  • İade yönetimi
  • Nakliyat yönetimi

Bilgi İşlem

  • Yazılımların çalışanlara kurulması
  • Sunucu ve uygulamaların yönetimi
  • Düzenli sistemin incelenmesi (indirilen dosyalar, veri akışı.)
  • Lisanslı yazılımların denetlenmesi
  • Yeni kullanıcı kabulü
  • Şifre yenileme, üretme

Satış ve Pazarlama

  • Müşteri bilgileriyle yapılan işlemler
  • Yeni müşteriler için yapılması gerekenler
  • Mevcut müşterilerle düzenli iletişim
  • Teklif üretilmesi
  • Sosyal medya taramaları
  • Pazar hakkında araştırma (rekabet vs.)

Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next