Brisa Genel Müdürü Yiğit Gürçay Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Brisa Genel Müdürü Yiğit Gürçay: “Sürdürülebilir büyüme hedefiyle yatırımlarımızı sürdüreceğiz”

Türkiye’nin lastik pazar lideri Brisa, “yolculuğun geleceğini tasarlama vizyonu doğrultusunda”, üretim odaklı bir sanayi şirketinden, müşteri ve hizmet odaklı bir inovasyon şirketine dönüşürken global bir marka olma yolunda da hızla ilerliyor. Dünya genelinde 120’nin üzerinde tabelalı mağazası bulunan ve 80 ülkeye ihraç edilen Lassa markasıyla FC Barcelona ve Arda Turan işbirlikleri yapıldı ve ilk global reklam filmi yayınlandı. Geçtiğimiz Eylül ayında Brisa Genel Müdürü olarak atanan Yiğit Gürçay, 2016’da sürdürülebilirliği tüm iş süreçlerinin odağına yerleştirerek, yeniliklerin öncüsü olmayı, iş ortaklıklarını güçlendirmeyi, dijitalleşme yolunda ilerlemeyi, marka yatırımlarına devam ederek Brisa’nın uluslararası pazarlardaki yerini derinleştirmeyi amaçladıklarını söylüyor.

Brisa, Bridgestone Corporation ve Sabancı Holding ortaklığında 27. yılını geride bıraktı. Brisa’nın faaliyetleri, sektördeki yeri ve büyüklüğü hakkında bilgi verebilir misiniz?

Brisa, 1974 yılında Sabancı ailesi tarafından temelleri atılan ve sürdürülebilir adımlarla büyümeyi benimseyen bir şirket. 1990’lı yıllarda önemli bir büyüme ivmesi yakalayarak Türk sanayisinin öncü kuruluşları arasına giren Brisa, 1993 yılında ilk Ulusal Kalite Ödülü’nü kazanmış, 1996 yılında ise iş mükemmelliği konusunda gösterdiği üstün performans sayesinde Avrupa Kalite Büyük Ödülü’nü kazanan ilk Türk şirketi olmuştur.

Bugün, Türkiye’nin lastik pazar lideri Brisa, çatısı altında 2 bin 500 kişiye istihdam sağlıyor. Bridgestone ve Lassa markalarıyla otomobil, hafif ticari araç, otobüs, kamyon, tarım ve iş makineleri için emniyet ve kalite kriterleri açısından uluslararası standartlarda bin 800 çeşit lastik üretimi gerçekleştirilen İzmit fabrikamız, operasyonel verimlilik ve kalite açısından dünya çapındaki Bridgestone fabrikaları arasında önde gelen bir konuma sahip bulunuyor.

Eylül ayından itibaren Brisa’nın Genel Müdürlüğünü üstleniyorsunuz. Brisa Genel Müdürü olarak öncelikleriniz ve odak alanlarınız neler olacak? Sizce Brisa’nın güçlü yönleri neler, bunları nasıl geliştirmeyi planlıyorsunuz?

Brisa, yolculuğun geleceğini tasarlama vizyonu doğrultusunda, üretim odaklı bir sanayi şirketinden, müşteri ve hizmet odaklı bir inovasyon şirketine dönüşme sürecine devam ediyor. Biliyoruz ki, günümüzde sadece mükemmel ürün satmak yeterli değil; rekabette farklılaşmak için yeniliklerin de öncüsü olmak zorundasınız.

Faaliyet gösterdiğimiz tüm alanlarda müşteri deneyimini mükemmel hale getirmek için çalışıyoruz. Ürün, hizmet ve satış kanalı markalarımıza yatırım yapıyor, servis anlayışımız ve kanal çeşitliliğimizle farklılaşmayı hedefliyoruz. OtoPratik markasıyla binek ve hafif ticari araçlara yönelik hızlı bakım servisi, lastik.com.tr ile Türkiye’de bir ilk olarak başlatılan online satış ve adreste lastik değişimi gibi birçok farklı ürün/hizmet sunuyoruz. Öte yandan Profleet paketimiz kapsamında tamamen filo müşterilerimizin ihtiyaçlarına özel, 360 derece çözümler geliştirerek, yakıt tasarrufu başta olmak üzere, toplam operasyonel maliyetleri düşürmeye odaklanıyoruz. 

İnovasyon alanında ulusal ve uluslararası birçok ödüle layık görülen bir kurum olarak, özellikle hizmet ve süreç inovasyonlarıyla müşterilerimize ve iş ortaklarımıza katma değer yaratmayı hedefliyoruz. Bunun için, global trendleri takip etmenin ve müşteri iç görüsüne odaklanmanın önemi büyük. 

2015’i Brisa açısından ve sektör açısından nasıl değerlendiriyorsunuz?

Genel olarak 2015 yılı siyasi belirsizliklerin, seçimlerin ve ekonomik dalgalanmaların olduğu zor bir yıldı. Tüm bu faktörler yalnızca lastik sektörünü değil, tüm iş dünyasını etkileyen değişkenler oldu.

Yine de yurt içinde yaşanan bu gelişmelere rağmen, şirketimize ve ekonomiye katma değer yaratmayı başardık. 2015 yılının ilk dokuz aylık döneminde yurt içi satışlarımızı adet bazında ve geçen yılın aynı dönemine göre %11, net satışlarımızı ise tüm kanallarda toplam %6 oranında artırdık. Brisa’nın 2015 yılının dokuz aylık döneminde net satış geliri 1.282 milyon TL olarak gerçekleşti. 80’e yakın ülkeye ihraç ettiğimiz Lassa markamızla, özellikle Avrupa’da  pazarın üzerinde büyüme kaydettik.

Yurt içindeki durgunluk ve belirsizlik ortamına rağmen, satış adetlerimizi ve net satış gelirlerimizi arttırdık. Eski BDT ülkelerindeki ekonomik krizler ve Ortadoğu’daki siyasi istikrarsızlıklardan kaynaklanan düşüşleri, İran ve Güney Kore gibi yeni pazarlardaki etkinliğimizi artırarak telafi ettik. Lassa markamızla, Avrupa’da pazarın üzerinde büyüme kaydettik. FC Barcelona ve Arda Turan sponsorluğumuzun da katkısıyla, global bir marka yolunda ilerliyoruz. Bu yıl İspanya’daki 41. Lassa tabelalı mağazamızı Barselona’da açtık. Dünya genelinde ise 120’nin üzerinde Lassa tabelalı mağazamız bulunuyor. Geçtiğimiz ay da Almanya'daki ilk tabelalı Lassa mağazasını açtık. Önümüzdeki yıllarda bu sayıyı artırmayı hedefliyor, Avrupa pazarında etkili bir büyüme planlıyoruz.

2016’da nasıl bir ekonomik tablo bekliyorsunuz?

Daha önce de belirttiğim üzere, 2015 yılı siyasi belirsizliklerin ve buna bağlı olarak ekonomik dalgalanmaların yaşandığı bir sene oldu. Küresel ekonomideki dalgalanma ve komşu ülkelerde artan gerginliklerin yanı sıra Türkiye’nin büyük ticaret hacmi olan AB’deki ekonomik sorunlar da 2015 yılında da devam etti. Diğer yandan dünyanın en büyük ikinci ekonomisi olan Çin’de de uzun süredir ekonomik bir yavaşlama hakim… Bu, tüm küresel ekonomiyi etkileyen bir faktör… Küresel ve bölgesel zorlukların, 2016 yılında da devam etmesi nedeniyle Dünya Bankası, Türkiye'ye yönelik büyüme beklentilerini 2016 için yüzde 3,9'dan yüzde 3,5'e ve 2017 için yüzde 3,7'den yüzde 3,5'e indirdi.

2015 yılında Türkiye, küresel ve bölgesel birçok zorluğa, üstelik iki genel seçimi ardı ardına yaşamasına karşın başarılı bir büyüme performansı sergilemeyi başardı. Art arda İki seçim süreci atlatan Türkiye, bölgedeki tüm olumsuz koşullara rağmen genel olarak beklenenin üzerinde bir büyüme yakaladı. 2015 hem küresel hem de bölgesel açıdan yaşanan zorluklara rağmen, ekonomik anlamda başarılı bir yıl oldu. Brisa olarak 2015 yılında, yurt içindeki durgunluk ve belirsizlik ortamına rağmen satış adetlerimizi ve net satış gelirlerimizi artırdık. Avrupa’da da pazarın üzerinde bir büyüme kaydetmeyi başardık. Bu çerçevede 2016’nın da benzer ve temkinli davranılması gereken bir yıl olacağını düşünüyoruz.

Brisa olarak 2016’da neleri hedefliyorsunuz? Gerçekleştirmeyi planladığınız önemli projeleri bizimle paylaşabilir misiniz?

Öncelikli hedefimiz, yolculuğunuzun geleceğini tasarlamak vizyonumuz doğrultusunda, sürdürülebilir büyüme ile Türkiye’deki pazarı lideri konumumuzu devam ettirmek. Bunun için de tüm nihai müşterilerimize dokunarak, sadece ürünlerimizle değil; sunduğumuz yenilikçi ve üstün kaliteli hizmetlerle de katma değer yaratan bir şirket olmayı hedefliyoruz. Bu amaçla, müşterilerimize doğrudan hizmet sağlayan bayilerimize, satış ve hizmet noktalarımıza yatırım yaparak, iş ortaklıklarımızı güçlendiriyoruz. Bugün içinde bulunduğumuz zorlu ekonomik koşullara rağmen, lastik sektöründe en güçlü bayi ağına sahip şirket konumumuzu koruyabilmek bizim için çok önemli.

Accenture Türkiye Dijitalleşme Endeksi’nde “Sektör Öncüsü” unvanına sahip bir firma olarak, dünyada ve otomotiv sektöründe dijitalleşmeye yönelik trendleri yakından takip ediyoruz. İş ortaklarımıza sunduğumuz müşteri deneyimini iyileştirmek, sipariş ve stok yönetimi gibi alanlardaki verimliliğimizi arttırmak için dijital bayi platformlarımızda önemli yenilikleri hayata geçirdik. Yine dijital teknolojilerden faydalanarak, hem bireysel müşterilerimizin hayatlarını kolaylaştırmaya, hem de filo müşterilerimizin operasyonel verimliliklerini arttırmaya yönelik çözümler sunuyoruz.    

Bir diğer önceliğimiz ise perakendecilik ve servis alanlarında kendimizi geliştirmek. Binek ve hafif ticari araç sahiplerine hizmet veren OtoPratik ile ağır ticari araç sahiplerine hizmet veren ProPratik mağaza zincirlerimizi yaygınlaştırmak ve güçlendirmek istiyoruz. Bu amaçla, müşteriye birebir dokunma fırsatı bulduğumuz model mağazalarımızda müşteri içgörüsünü ve pazarı analiz ederek, süreçlerimizi gözden geçiriyoruz. Gözlem ve deneyimlerimizi Brisa Akademi aracılığıyla iş ortaklarımızla da paylaşarak müşteri memnuniyetini yükseltmeyi hedefliyoruz.

“Bridgestone Emniyet Lastiği” ve “Sağlamsa Lassa” platformları kapsamında 360 derecelik marka yatırımlarımıza devam ediyoruz. Lassa’nın global bir marka olma yolculuğunda büyük bir adım olan FC Barcelona ve Arda Turan işbirliklerimiz ve ilk global reklam filmimiz ile, dünya genelinde 1 milyar kişiye ulaşarak, marka bilinirliği ve algısına katkı sağlamayı hedefliyoruz.

Bu yıl Türkiye’de pazar büyümesinin biraz yavaşlayacağını öngörmekle birlikte, karlılık ve büyüme hedeflerimize ulaşmak için uluslararası pazarlardaki varlığımızı derinleştirmeyi amaçlıyoruz. 2016 yılında büyümeyi hedeflediğimiz İngiltere, Almanya, İtalya, Avusturya, İspanya, Fransa gibi ülkelerde yeni satış noktalarını hizmete açmayı planlıyoruz. Eski BDT ülkelerindeki ekonomik krizler ve Ortadoğu'daki siyasi istikrarsızlıklardan kaynaklanan riskleri minimuma indirmek için, İran ve Güney Kore gibi yeni pazarlardaki faaliyetlerimizi artıracağız. Özellikle İran pazarının, ambargonun kalkması ile birlikte yeni fırsatlar sunacağını düşünüyoruz.

Brisa olarak, edindiğimiz tecrübeler bize gösteriyor ki, kriz dönemlerinde yapılan yatırımlar en iyi şekilde geri dönüyor. Bu doğrultuda risklerimizi doğru yönetmeye ve yeni fırsatları değerlendirmeye odaklanarak, sürdürülebilir büyüme hedefiyle yatırımlarımızı sürdüreceğiz.

Lastik sektörü için 2016’dan beklentileriniz neler?

Dünyada, lastik üreticilerinin kapasite artırma planları sonucundaki üretim tesisi planları hızlandı. Dünya lastik pazarı, yenileme ve orijinal ekipman lastik satışlarına bakıldığında son 5 yılda %13 büyüdü. 2015 yılının adet bazında büyümesi ise bir önceki seneye göre tahmini olarak 1,7 milyar adet ile yaklaşık %1 olarak gerçekleşti. Bunun sebebi, 2015 yılında küresel ekonomik büyümeye yönelik tedirginlikler, diğer para birimlerine göre güçlenen dolar, düşük emtia fiyatları ve ABD Merkez Bankası'nın faiz artırımı ile yaşanan ekonomik istikrarsızlık ve jeopolitik riskler… Tüm bu faktörler lastik sektörünü de etkileyerek, hissedilir bir durgunluğa sebep oluyor.

Avrupa pazarı, 2015’te otomotiv satışlarındaki güçlü artışa bağlı olarak iyi bir yıl geçirdi diyebiliriz. Avrupa’da sektör az da olsa her segmentte büyüdü. Sıfır araç lastiği satışları %3 artarken, yenileme pazarında da satışlar % 5 yükseldi.

Türkiye lastik pazarı, önceki yıla kıyasla %14 büyüme göstererek yaklaşık 22,4 milyon adede ulaştı. Kış lastiği penetrasyonu, ilgili yönetmeliğin hayata geçmesiyle beraber hızla artış göstererek %30’ların üzerine çıktı. Ancak, artık pazarın belli bir doygunluğa ulaştığını söylemek mümkün.

Brisa olarak, emniyetli sürüş konusunda farkındalık yaratmayı görevimiz olarak benimsiyoruz. Özellikle, mevsime göre lastik kullanımı konusunda araç sahiplerini bilgilendirmek önceliklerimiz arasında yer alıyor. Markalarımızla gerçekleştirdiğimiz sosyal sorumluluk projelerinde de bu konulara değiniyoruz.

Brisa Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) projeleriyle de dikkat çekiyor. KSS yaklaşımınızı paylaşabilir misiniz, önümüzdeki dönemde KSS projeleri nasıl devam edecek?

Brisa olarak, sürdürülebilirliği ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk projelerini genel sürdürülebilirlik yaklaşımımızın ayrılmaz bir parçası olarak görüyoruz.

Ekonomik sürdürülebilirlik anlayışımızla Türkiye ekonomisi ve tüm paydaşlarımız için katma değer yaratırken; çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik alanlarında da birçok projeyi hayata geçiriyor ve sponsorluk desteği sağlıyoruz. Biyoçeşitlilik alanında, Anadolu’daki turna neslinin devamı için 3 yıldır WWF ile birlikte yürüttüğümüz “Turnalar Hep Uçsun” projesi, yenilenebilir enerji alanında dünyanın ilk ve tek güneş enerjili uçağı Solar Impulse sponsorluğumuz, sürdürülebilir tarım alanında “Tarım Sağlamsa Gelecek Sağlam” öne çıkan faaliyetlerimiz arasında yer alıyor.

Sektörümüzle doğrudan ilişkili olan trafik güvenliği alanında, Lassa markamızla “Yola Sağlam Çık”, Bridgestone markamızla “Emniyetiniz için 2 dakika” projelerine bu yıl da devam edeceğiz.

Spor alanında ise 1978 yılından beri birçok başarıya imza atan Brisaspor bisiklet takımımızın yanısıra, Lassa markamızla 2015 yılında imza attığımız 4 yıllık FB Barcelona sponsorluğumuz, Arda Turan işbirliğimiz ve 3. yılına giren Pınar Karşıyaka Basketbol Kulübü sponsorluğumuzla, başarıya sağlam adımlarla yürüyen, hayat duruşu sağlam sporcu ve takımları desteklemeye devam ediyoruz.

Brisa, Borsa İstanbul Sürdürülebilirlik Endeksi’nde listelenmeye başladı. Sürdürülebilirlik vizyonunuzu paylaşabilir misiniz, bu anlamda çalışmalarınız nasıl devam edecek?

‘Gelecek için en iyi yolculuğu tasarlama’ vizyonumuz doğrultusunda sürdürülebilirliği tüm iş süreçlerimizin odağına yerleştiriyoruz. Sürdürülebilirlik yaklaşımımızla en yüksek kalitede ürünleri üretirken, Türk ekonomisi ve ülkenin toplumsal gelişimi için de sorumluluk üstleniyoruz.

Brisa’nın sürdürülebilirlik yaklaşımı Bridgestone Corporation’ın küresel bilgi birikimine ve Sabancı Holding’in ulusal tecrübelerine dayanarak oluşturuldu. Bu doğrultuda 40 yılı aşkın bir süredir sürdürülebilir büyüme ile tüm paydaşlarımıza değer katmak için çalışıyoruz. Bu amaçla sürdürülebilirliği, tüm süreçlerimizin kalbine yerleştiriyoruz. Ekonomik, çevresel ve sosyal sürdürülebilirlikte performansımızı önceki 5 seneyi de raporlama kapsamına alacak şekilde 2012 yılından beri her yıl şeffaf bir şekilde kamuoyuyla paylaşıyoruz. Borsa İstanbul Sürdürülebilirlik Endeksi’ne katılmaya hak kazanarak önemli bir başarıya imza attık. Kasım 2015 - Ekim 2016 dönemi arasında Borsa İstanbul Sürdürülebilirlik Endeksi’nde yer alıyoruz. Türkiye’nin en sürdürülebilir şirketlerinin bulunduğu bu endekste Brisa’nın kalıcı olarak yer alacağına inanıyorum.

Diğer yandan, istikrarlı büyümemiz ve yatırımlarımızın yanında, çevresel etkilerimizi azaltmak için uzun yıllardır kararlı bir şekilde çalışıyoruz. Çevresel sürdürülebilirlik yaklaşımı ile yasal zorunlulukların ötesine geçmeyi ilke edinen Brisa, operasyonlarının çevre üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak amacıyla geliştirilen projelere ve çevre koruma önlemlerine 2014 yılında yaklaşık 850 bin dolar tutarında yatırım yaptı. İklim değişikliğine karşı gelişen global trendleri takip ederek, enerji ve doğal kaynak kullanımını azaltmaya yönelik verimlilik projeleri ile üretimde ton başına enerji tasarrufunu 2008 yılına göre 12 kat arttırmayı başardı. Ton başına tehlikeli atık miktarında 2010’a kıyasla %31; su tüketiminde ise 2008’e göre %52 oranında düşüş sağlandı. 

Sürdürülebilirliğe verdiğimiz önem ve şeffaflık politikamız ile dünyanın en prestijli ve yaygın çevre girişimi olarak kabul edilen “Karbon Saydamlık Projesi (CDP)” tarafından 2015 yılında “İklim Saydamlık Lideri Ödülü”ne layık görüldük. Türkiye’de yalnızca beş şirketin aldığı bu ödüle layık görülmek, bizi çok mutlu etti ve bu alanda doğru yolda olduğumuzu gösterdi.

Sürdürülebilirlik yolculuğumuzda önümüzdeki yıllarda da sosyal sorumluluk ve biyoçeşitlilik projelerimize devam etmeyi, kamu kuruluşlarına ve sivil inisiyatiflere desteğimizi sürdürmeyi, eğitim ve spora katkımızı devam ettirmeyi, paydaş iletişimi ve geri bildirim yöntemlerimizi geliştirerek daha sistematik ilişkiler kurmayı hedefliyoruz. 

Brisa “ODD Satış ve İletişim Ödülleri Gladyatörleri”nin sponsorları arasında yer alıyor? Ödül töreni hakkındaki düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) köklü geçmişi ve saygınlığıyla sektörümüzdeki tüm paydaşlar için önemli bir rehber ve referans noktasıdır.

ODD’nin 2012 yılından itibaren gerçekleştirdiği “Gladyatörler” ödül töreni, sektörün en iyilerinin ödüllendirildiği tarafsız, özgür ve yakından takip edilen bir organizasyondur. Yalnızca 2015 yılında, 800 kişinin ödül törenini takip ettiği geceye Bridgestone markamızla sponsor olmak bizim için gerçekten çok önemliydi. Bu organizasyonu, otomotiv endüstrisi paydaşlarını bir araya getirdiği için karşılıklı fikir alışverişi yapabilmek, çözüm ortağı olabilmek adına çok önemsiyoruz. Otomotiv sektöründeki 48 markayı çatısı altında barındıran, 19 dalda ödüllerin verildiği gecede bulunmaktan hem şahsım, hem de şirketimiz adına çok mutlu oldum.

Mini Anket

• Ehliyetinizi ne zaman aldınız?

-1983

• İlk otomobilinizin marka/modeli neydi?

-1983 model Şahin

• Kullandığınız otomobilin marka/modeli nedir?

-Mercedes E250

Arabanızla ilgili en sevdiğiniz 3 şey nedir?

  • Arka koltuğu- cruise control ile uzun yol yapmak- yol tutuşu

• Trafikte sizi sinirlendiren 3 şey nedir?

  • Hız limiti altında gidenler, dururken sinyal vermeyenler ve korna çalanlar…

Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next