Akıllı mobilite, kadın liderler, e-retailing Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

ARAŞTIRMA

Melek Öztürk

Frost & Sullivan Otomotiv ve Ulaşım Danışman Analist

Akıllı mobilite, kadın liderler, e-retailing

Frost & Sullivan Otomotiv ve Ulaşım Danışman Analist Melek Öztürk, otomotiv ve ulaşım sektöründeki trendleri ve dünya, Avrupa ve Türkiye’deki son durumu aktardı. Son dönemde akıllı mobilite, kadın liderlerin yükselişi, “e-retailing” sektörün gündemini oluşturuyor.

Frost & Sullivan’ın küresel anlamda en çok kabul gören ve kullanılan konseptlerinden biri olan akıllı mobilite; co-operatif ve otomatik sürüş kabiliyetinde sürücüye son teknolojiyi entegre ederek, çevreye daha duyarlı, daha yalın ve en önemlisi daha güvenli yolculuğu amaçlayan bir konsept olarak tanımlanmaktadır.

2014'te mevcut üst düzey otomobil üreticileri alanlarını genişletirken, bir grup otomobil üreticisinin de kapsamlı mobilite olanaklarıyla (Ford gibi) mobilite alanına dahil oluşuna şahit olduk.

Bu trende yakından bakarsak, özellikle otonom sürüş ve öz öğrenimli araçlar olmak üzere, akıllı sürüşün ve mobilite modellerinin gelecekte mobiliteye getirilecek çözümlerle gelişeceğini anlayabiliriz. Bu Öz Öğrenimli Araçlar, çoklu kullanıcı tercihini hatırlama özelliğine sahip olan akıllı sistemler sayesinde sürücünün dikkatinin daha az dağılmasını ve deneyiminin artmasını sağlıyor. Sistem araca binen kişiyi hatırlıyor ve araç özelliklerini otomatik olarak kişiselleştiriyor. Kişiselleştirme, kişinin tercihine göre aynaların, klimanın ve eğlence biriminin ayarlanmasını, koltuk ve direksiyon simidinin konumlanmasını kapsıyor.

Bağlantılı araçlar, “birden çoka” telematik bazlı sistemden “çoktan çoka” iletişim ağına geçiş yapabiliyor. Bağlanabilirlik, aracın kendisine yakın olan bir altyapıdaki veriyi depolamasına ve diğer araçların veriyi alıp çevreyi tartarak rotayı göstermesine olanak sağlıyor.

Otomotivde kadının etkisi artıyor

Bir başka trend ise, 2014'te şahit olduğumuz üzere, GM, Citroen gibi otomotiv firmalarına kadın liderlerin atanması oldu. Kadınlar da otomotiv alımında büyük bir etkiye sahip.

Geçtiğimiz yıl F&S, araç kullanan kadınlar üzerinde bir inceleme yaptı ve otomotiv sektörünü beklenenden daha fazla etkileyen sürücüler olduklarını ve trendler başlattıklarını keşfetti.

ABD'de 2014 yılında ehliyeti olan kadın sayısı, ehliyeti olan erkek sayısını aştı. Kanada ile Birleşik Krallık da ehliyeti olan kadınlar bakımından ABD'nin ardından geliyor; ancak bu ülkelerde kadınlar henüz erkekleri geçebilmiş değil.

"Kadınlar için" yapılan araçlar dikkat çekici olsa da satışları düşük. Önümüzdeki yıllarda, otomobil üreticileri "kadınlar için" araç üretmek yerine, geleneksel "kadın" tercihlerini de benimseyecek.

 

Her dört kadın tüketiciden üçü, otomobil şirketlerinin onları yanlış anladığını düşünüyor.

Frost & Sullivan araştırmasına göre her dört kadın tüketiciden üçü, otomobil şirketlerinin onları yanlış anladığını düşünüyor. Renault, BMW ve Mercedes üreticileri kadınların tercih ettiği özellikleri de araçlarında kullanıyor. Kategori fark etmeksizin sektörün önde gelen tüm otomobil üreticileri bu trendi sürdürecek.

Kadınlar otomobil alırken tasarıma, kullanıcı dostu uygulamalara ve güvenliğe önem veriyor. Kadın tüketicilerin tercihleri şu 8 önemli tasarım trendiyle sıralanabilir: Araç içi alanı, iyi görüş özelliği, kişiselleştirme seçenekleri, otomatik yardım fonksiyonları, kaliteli malzeme, sağlığa ilişkin özellikler, sezgisel kontroller ve çevre dostu olma.

e-Retailing

Son husus ise, eRetailing'in ilerleyen zamanlar için şirketlerin çok kanallı stratejiyi benimsemesini sağlayacak olması. Şimdiye dek klasik olan, tüm otomotiv ürün ve servislerinin (sıfır otomobil, ikinci el otomobil,  finans-sigorta, hizmet ve parça sunma gibi konularda) tek çatı altında ve tek bir noktadan verilmesiydi. Fakat 2014 yılından itibaren otomotiv sektöründe bir ayrıştırma başlamış oldu. Distribütörlerin özel seçenekler geliştirmek için ayrıştırılmamış işletimlerden kaçınması bekleniyor. Yeni otomobillerin ayrıştırılmasına verilebilecek birkaç örnek ise şunlar: İnternet mağazaları, gezici ve amiral mağazalar, finans-sigorta için internet üzerinden sigorta, kiralama-finansal kiralama, "sürdükçe öde" sistemi, parçalar için sanal pazar, mobilite çözümleri ve finans seçenekleri.

 

Piyasalarda son durum

DÜNYA

AVRUPA

·          En iyi piyasa Çin. Dünya otomotiv piyasası 87 milyon birim satışa ulaştı. Küresel bağlamda otomotivdeki en iyi 5 piyasa Çin, ABD, Japonya, Brezilya ve Almanya olurken, ABD 2014'te yükselişini sürdürdü, Japon ve Alman piyasaları ise tekrar yükselişe geçti.

·          Toyota satışta 1. Otomotiv satışlarında 2014 yılında Toyota birinci geldi, Volswagen, General Motors ve PSA Group ise onu takip etti.

·          Yeni parça geliştirme. Birim satışlarının artması için, otomobil üreticilerinin müşterinin değişken ihtiyaçlarını karşılayacak yeni parçalar geliştirmesi gerekecek.

·          Üçlü modeller. 2015 yılında birden fazla segmentin yeni bir model üzerinde etkili olduğunu göreceğiz. Bu üçlü model, 3 farklı segmenti tek potada eritecek.

·          11 model. Yıl boyunca yaklaşık 11 yeni modelin çıkması bekleniyor.

 

·          Satışlar yükselişte. 2015'te Almanya, Fransa ve İtalya hafif motorlu araç satışlarında tekrar yükselişe geçerken Birleşik Krallık ve İspanya olumlu bir büyümeye tanıklık etti. 2015'te ekonomik koşulların gelişmesi, otomobil satışlarını %2–3 artırarak tüketici güveninde olumlu bir etki yaratacak.

·          Elektrikli araçlara ilgi artıyor. 2014'te Elektrikli Araç (EV-Electric Vehicles) satışları %60'ı aşan bir oranda arttı. Alman otomobil üreticilerinin, rekabetçi üretim portföyü ve ortak bir standart üzerinde anlaşmaya vararak getirilen standartlaşma gibi zorlukları ele almaları sayesinde elektrikli otomobil piyasasına yön vermeleri hayli olası. Audi, BMW, Daimler, PSA, ve Volkswagen gibi başlıca Avrupa otomobil üreticilerinin tamamı geleneksel otomobillerle sürüş alışkanlıkları arasında köprü kurma amacıyla EV'ye ilişkin en az 2-3 hizmet sunuyor. Bu hizmetler masrafsız şarjdan uzun yolculuklar için alternatif araç seçmeye kadar uzanıyor.

 

 

TÜRKİYE

·          Satışlarda yavaşlama beklentisi. Bu yıl, Ocak ile Mayıs ayları arasında, yolcu aracı ve hafif ticari araç satışlarında, 2015 rakamlarına göre yolcu aracı %46, hafif ticari araç ise %79'luk önemli bir artış gösterdi. Ancak otomotiv satışları Türkiye'de uzun yıllardır dönemsel değişiklik gösteriyor, dolayısıyla bu yıl zirvede olsa da önümüzdeki yıllarda satışların yavaşlayacağı öngörülüyor. Türkiye'deki taşıt satışlarını etkileyen 3 temel faktör bulunuyor. Bunlar taşıt vergisi ve özel tüketim vergisi (ÖTV), döviz kurları ve son olarak bankacılık kredi sistemindeki sınırlama.

·          Yolcu araçları payını artırdı. Yüksek ÖTV oranları uzun yıllardır özellikle yolcu araçlarının satışını etkilemekte ve Türkiye, hafif ticari araçları yolcu aracı için kullanmasıyla hafif ticari araç üretiminin merkezi haline geldi. Ancak hafif araçların geçmiş verilerdeki satışlarına bakarsak, tüketici tercihinin 2011'den beri değişmekte olduğunu, yolcu araçları payının %60'tan %75'e yükseldiğini görüyoruz. Bu da doğrudan; ÖTV yüksek olsa bile, hafif ticari araç sahibi olmanın güncel şartlarının artık fiyat farkını kapsamadığını bizlere gösteriyor.

·          Kurdaki dalgalanma alım gücünü etkiledi. Döviz kurlarındaki dalgalanma, tüketicinin alım gücünü etkiliyor ve ithal araç üreticilerini de fiyatta değişiklik yapmaya teşvik ediyor. Tüketici kredisinin sınırlı şartları, tüketiciye uzun vadede fayda sağlamakla birlikte daha sağlıklı harcama yapmasına zemin hazırlıyor.

 

 

Frost & Sullivan hakkında

1961 yılında kurulan Frost & Sullivan, 1800’den fazla kurumsal danışman, piyasa araştırma uzmanı, teknoloji uzmanı ve ekonomist ile beraber 40’tan fazla küresel şubeye sahiptir. 5 yıldır Türkiye’de varlığını sürdürmekte olan ve Frost & Sullivan deneyiminin küresel bakışını Türk piyasa dinamikleriyle birleştiren İstanbul şubesi, diğer 12 sektörün yanı sıra Türkiye’deki en güçlü otomotiv ve ulaşım ekiplerinden biri konumundadır. 


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next