Car Genel Yayın Yönetmeni Mahmut Hayırlıoğlu Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Otomotivde siyah ve beyaz bir arada

Avrupa'nın 6'ncı, dünyanın ise 17'nci otomotiv üreticisi olan Türkiye’nin lokomotif sektörlerinden otomotivde, hem beyaz hem de siyah bir arada gerçekleşiyor.

Otomotivde geçen ay yaşanan iş bırakma eylemleri, hem iç hem dış talebe yetişmeye çalışan fabrikaları güç durumda bırakırken, satışlar da üretici ve ithalatçı markaları bir o derece de mutlu ediyor...

Ancak Bosch'taki ücret artışları sektörü karıştırdı. Bu artışı bahane ederek, 15 Mayıs 2015 tarihinde Oyak Renault Bursa tesislerinde başlayan ve Tofaş, Çoşkunöz, Mako, Ototrim, Ford Otosan’a kadar hızla yayılan iş bırakma eylemlerinin Türk otomotiv sektörüne faturası oldukça ağır oldu…

2015 yılına hızlı giriş yapan Türk otomotiv sektöründe üretim, fabrikaların durduğu Mayıs ayında ilk kez 100 bin adetlerin altında kaldı. Mayıs'ta üretimin 120 bin adetler seviyesine çıkması beklenirken, 90 bin adetlerde kaldı. Üretimde yüzde 30 düşüş görülürken, 30 bin adet araç üretilemedi ve 22 bin araç ihracatı yapılamadı. Bu iki haftalık iş durdurma eyleminin faturası Türk otomotiv sektörüne ağır oldu; 500 milyon dolar uçtu gitti…

Sektörün siyahları kadar beyazlarından da bahsetmemiz lazım, değil mi?..

22 – 31 Mayıs 2015 tarihleri arasında Beylikdüzü’ndeki Tüyap Fuar ve Kongre Merkezi’nde gerçekleştirilen İstanbul Auto Show 2015, şimdiye kadar yapılanların en iyisiydi. Hem basın günü, hem fuar dizaynı, hem organizasyonu, hem katılım, hem de 2’si dünya lansmanı olmak üzere 60'ın üzerinde yeni modelin Türkiye’de ilk kez tanıtılmasıyla, başarılı ve iyi bir fuardı. İstanbul Auto Show Fuarı, dünyadaki ve Avrupa’daki rakiplerine yetişmek bakımından hızlandı demek doğru olur. Fuar yetkililerinin belirttiğine göre 600 binin üzerinde ziyaretçi İstanbul Auto Show 2015’i ziyaret etmiş. Bu da güzel bir rakam.

1 MİLYON ADET OTOMOBİL

2015’TE GERÇEKLEŞECEK Mİ?

1989’dan bu yana gazeteci ve dergici olmak üzere otomobil gazeteciliği yapıyorum. Tüm sektör yöneticilerinin hayali, ülkemizde 1 milyon adet otomobil satılması (hafif ticari dahil.) Ancak 2015’e kadar bu adetlere maalesef ulaşılamadı.

Bu yılın ilk 4 ayında otomobil ve hafif ticari araç satışlarının yüzde 57 artarak 264 bin 850 adede ulaşması, psikolojik hedefin gerçekleşebileceğini akıllara getirdi. Otomotiv yöneticileri, 2015 yılsonu satış tahminlerini, 825- 875 bin adet öngörüyordu. Fakat, dördüncü ay sonunda, bu hedefi revize ederek 900-950 bin adetlere çıkarmışlardı.

Ancak, aniden patlayan otomotiv işçilerinin işi durdurma eylemi nedeniyle, bu süreçte üretilemeyen araç sayısı 30 bin adedi buldu. Otomotivciler yurtdışı siparişlerini yetiştirmekte zorlandı. Eylem, 2015 başından beri büyüyen Avrupa pazarını da olumsuz etkileyeceğe benziyor. Mayıs’ın son günlerinde başlayan eylemlerin, asıl etkisi ise haziran ayında hissedilecek.

Bu eylemin iç pazara etkisine gelirsek, otomotiv işçilerinin kontak kapaması en az 30 bin adet aracın üretilmesini engeledi. Bu eylem, 1 milyon adet otomobil satışı hayalini sanki 2016’ya ötelememize neden olacağa benziyor.

Gerek ithal, gerekse yerli markasıyla kabına sığamayan Türk otomotiv pazarında, psikolojik 1 milyon adet sınırının aşılması, başka bahara kaldı.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next